vineri, 19 februarie 2010

"Unde dai si unde crapa!" - filmul unei avalanse in Retezat


Duminica trecuta in Retezat, 3 colegi care schiau pe versantul drept al Vaii Pietrele, in apropiere de Bordul Tomii au declansat o avalansa de placa de vant. Sansa am avut toti 4: ei sa nu fie prinsi in avalansa iar eu sa surprind totul in imagini. Interesant a fost modul in care s-a transmis socul prin zapada pentru a rupe placa de vant si a declansa avalansa la cateva zeci de metri in lateral. Mai jos puteti urmari desfasurarea actiunii...


Momentul T - Schiorul (ultimul care coboara dintre cei 3) incepe virajul care urma sa declanseze ruperea placii de vant.


T + 2 secunde - Schiorul se oprise si este momentul in care placa se rupe. Eu nu am sesizat lucrul asta de la distanta si am lasat aparatul din mana pentru ca mi se parea ca nu mai urmaeza nimic spectaculos dar... m-am inselat amarnic...


T + 13 secunde - pana sa ma dezmeticesc si sa duc aparatul inapoi la ochi avalansa era deja in plina desfasurare: o parte din fragmentele de placa ajunsesera deja la baza dar unele erau inca in miscare.


T + 16 secunde - Bucatile de placa au ajuns deja la baza pantei, doar zapada prafoasa se mai scurge pe versant.


T + 22 secunde - Avalansa se oprise complet.

Un comentariu:

Paul spunea...

cred ca ar fi fost mai spectaculos ca schiorii sa se lase dusi de val...ul avalansei